Onko tulevaisuuden terveydenhuolto älykästä?

Laitetaan hetkeksi älylasit päähän ja kurkistetaan, miltä tulevaisuuden terveydenhuolto näyttää niiden läpi katsottuna.

Digitalisaatio ulottuu päivä päivältä syvemmälle terveydenhuoltoon. Reseptit saa jo sähköisinä ja moni kunta tarjoaa eTerveyden verkkopalvelun, jonka kautta kuntalainen voi varata vastaanottoaikoja. Kansallisessa Omakanta-palvelussa pääsee katsomaan omia eReseptejään ja potilastietojaan. Verkosta löytyy myös vertaistukea sekä terveystietoa, esimerkiksi ohjeita havainnollisessa videomuodossa.

Tämä on vasta alkua. Odotusten mukaan koko terveydenhuollon malli muuttuu radikaalisti uusien teknologioiden siivittämänä.

eTerveyden visio

Lue lisää: Poika

”Emme tarvitse tulevaisuudessa enää nykyistä määrää sairaaloita emmekä lääkäreitä. Potilaat tarkkailevat itse terveyttään esimerkiksi älypuhelimen avulla, lääkäriä tarvitaan lähinnä konsultiksi, kumppaniksi ja tiedon tulkitsijaksi. Tutkimukset osoittavat, että omahoito tuottaa parempia tuloksia kuin perinteinen hoitotapa.”

Näin ennusti sähköisen terveydenhuollon tunnetuin puolestapuhuja, huippututkija Eric Topol Sitran ja Kelan järjestämässä seminaarissa syyskuussa. Sanomansa vahvistukseksi hän näytti, miten helposti verenpaineen mittaus, korvatulehduksen diagnosointi tai EKG:n tekeminen onnistuvat älypuhelimeen liitettävien lisälaitteiden avulla. Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko yhtyi Topolin näkemykseen siitä, että omahoidon rooli kasvaa tulevaisuudessa.

Myös robotit ja keinoäly ovat aloittaneet sisäänmarssinsa hoitotyöhön. Niiden lisäksi terveysteknologian kovimpia odotuksia on ladattu 3D-tulostukseen. On mahdollista, että jonain päivänä leikkauksiin valmistetaan työvälineet potilaskohtaisesti kulloisen tarpeen mukaan.

Jääkö tuntematon potilas historiaan?

Uusien teknologioiden ja tarkemman geenitiedon avulla hoidot pystytään suunnittelemaan väestötason sijasta jokaiselle potilaalle yksilöllisesti. Koko potilaan elämäntilanne ja terveyshistoria voidaan ottaa huomioon, jos hän niin tahtoo ja sallii tietojensa tarkastelun. Painopistettä ohjataan sairauksien hoidosta ennaltaehkäisyyn.

Suuntaus on avannut markkinaraon sähköisten palveluiden kehittäjille. Tarjolle ilmestyy koko ajan uusia mobiilisovelluksia, joiden avulla potilas voi kerätä terveys- ja hyvinvointidataansa ja jotka auttavat häntä saavuttamaan tavoitteitaan esimerkiksi ravinnon tai liikunnan suhteen. Lääkitykseen verrattuna ennaltaehkäisevä kännykkähoito näyttäytyy houkuttelevana vaihtoehtona. Sovellukset suunnitellaan usein pelin muotoon, jotta terveyden ylläpidosta tulisi hauskaa ja koukuttavaa. Moni firma miettiikin kuumeisesti, miten saisi ihmiset vielä ”riippuvaisemmiksi terveydestään”.

Pelkästä terveysintoilijoiden rahastuksesta ei kuitenkaan ole kyse. Muun muassa masennuksen hoitoon tarkoitetut sovellukset ovat osoittaneet toimivuutensa. Ne helpottavat sairaudesta kärsivien ja heidän lääkäreidensä välistä vuorovaikutusta, mikä voi muuten olla hyvin vaikeaa. Yhdysvalloissa terveyssovelluksia määrätään jo reseptillä.

Sähköisiä palveluita kehitetään myös hoitojen järkeistämiseksi. Niiden avulla potilaat voivat esimerkiksi tarkistaa laboratoriotuloksensa itse verkosta. Kun ammattilaisen aikaa säästyy rutiinitöiltä, voi hän keskittyä asiantuntemustaan vaativiin tehtäviin ja potilaisiinsa tutustumiseen.

Moderni potilas on tietoinen terveydentilastaan

Lue lisää: Olipa tarkastus!

Auktoriteettisuhde lääkäriin päivittyy, kun potilas saa enemmän vapauksia ja vastuuta sekä terveystekniikat avukseen. Hän hallinnoi omia terveystietojaan ja osallistuu halutessaan aktiivisesti hoitoonsa.

Nykytekniikallakin pääsee terveytensä tarkkailussa hyvään alkuun, mutta tulevaisuuden sovellusten avulla omahoito sulautuu huomaamattomasti arkeen: vaatteisiin upotetut sensorit seuraavat elintoimintojasi, vessanpytty analysoi virtsanäytettäsi, kännykkä haistelee hengitystäsi ja ilmoittaa, jos havaitsee mittausarvoissa jotain poikkeavaa. Tarvittaessa seurannan tuloksia voi lukea missä päin maailmaa tahansa.

Potilaan vastuulla on kääntöpuolensa, kaikille se ei sovi. Uusimpien tutkimusten mukaan kuitenkin suuri enemmistö toivoisi enemmän tietoja terveydestään.

Terveyskeskus on saanut pilkkanimen arvauskeskus, mutta moniko on vääntänyt vitsiä omasta terveydenhallinnastaan?

Linkit:
www.kanta.fi/
www.sitra.fi/tulevaisuus/eric-topol-mobiiliteknologia-mullistaa-tavan-hoitaa-ja-ehkkaista-sairauksia

Terhi Hietamäki
Kirjoittaja on tekniikan lisensiaatti ja äitiyslomalla markkinointi- ja viestintäkoordinaattorin toimesta Mediconsult Oy:stä.

Kuva: Panthermedia

------------------------------

➤ Tämä kirjoitus avaa Potilaan Lääkärilehden uuden Moderni potilas -palstan. Kirjoituksissa tutkaillaan eTerveyden ja omahoidon ratkaisuja ja visioita sekä sitä, miten nämä uudet ratkaisut vaikuttavat tavallisen ihmisen elämään.