Robotti neuvoo HUS Kuvantamisen tutkimuksiin tulijaa

Neuvo-chatbotti on ensimmäinen, jossa kokeillaan robotin ja live-chatin yhdistelmää.

HUS Kuvantaminen on ottanut potilaiden avuksi Neuvo-chatbotin, joka auttaa tutkimukseen tulijaa käytännön asioissa. Tietokoneohjelma vastaa chatissa ennalta opetettuihin kysymyksiin ja myös kysyy tarvittaessa vastakysymyksiä.

Robotti on laadittu yhdessä Terveyskylän kanssa, jossa on aiemmin avattu HYKS Syöpätautien botti, joka neuvoo syöpätautien klinikalle tulevia. Chatbotteja on käytössä myös Lastentalossa ja Lääketalossa.

Kuvantamisen Neuvo-chatbot vastaa kysymyksiin esimerkiksi ajanvarauksesta, toimipisteiden sijainnista ja aukioloajoista sekä etsii vastauksia tutkimukseen valmistautumiseen liittyviin kysymyksiin. Mikäli botti ei osaa vastata, keskustelu siirtyy live-chattiin asiakaspalvelijalle. HUS Kuvantamisen chatbotti on ensimmäinen, jossa kokeillaan botin ja live-chatin yhdistelmää.

Neuvo-chatbottia voi kokeilla täällä.

Kirjoittaja:

Tiiamari Pennanen

Toimittaja

Kuva: Panthermedia

Julkaistu Lääkärilehden verkkosivuilla 7.1.2019.