Tilastointi vääristää kuvaa ajoterveydestä

Suomessa keskimäärin noin 10 prosenttia moottoriajoneuvoilla ajetuista kuolonkolareista johtuu kuljettajan sairauskohtauksesta ajon aikana.

Ikääntyneiden ajoterveydestä keskustellaan jälleen. Poliisille on tehty tutkintapyyntö lääkäristä, joka tarkasti kuolonkolarin ajaneen 85-vuotiaan miehen ajoterveyden muutamia kuukausia ennen onnettomuutta. Lääkäri puolsi miehen perutun ajoluvan palauttamista.

Suomessa on Euroopan kehittynein ajoterveyttä koskeva lainsäädäntö, arvioi liikennelääketieteen professori Timo Tervo.

Muissa Euroopan maissa ei hänen mukaansa tunnisteta heikentyneestä ajoterveydestä aiheutuvia ongelmia yhtä tehokkaasti kuin Suomessa.

Suomessa tehdään osasta kuolemaan johtaneista onnettomuuksista rikostutkinnan lisäksi erillinen tutkinta onnettomuuden syiden selvittämiseksi. Sen tekee tutkijalautakunta, jolla on käytössä potilaan terveystiedot ajalta ennen onnettomuutta. Yleensä potilaille tehdään myös oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus. Näin ei menetellä missään muualla Euroopassa.

Tervon mukaan kuvaa ajoterveyden merkittävästä osuudesta onnettomuuksissa vääristää monissa maissa myös kansainvälinen sopimus, jonka perusteella sairauskohtauksista aiheutuvat onnettomuudet poistetaan virallisista onnettomuustilastoista.

Myös Suomi on mukana sopimuksessa, mutta meillä nämäkin tapaukset tilastoi Liikennevakuutuskeskus.

– Muualla tapaukset usein kirjataan esimerkiksi rattiin nukahtamiseksi tai huonosta näkyvyydestä tai näkökyvystä johtuneiksi.

Suomessa keskimäärin noin 10 prosenttia moottoriajoneuvoilla ajetuista kuolonkolareista johtuu kuljettajan sairauskohtauksesta ajon aikana. Uudellamaalla tehdyssä tarkemmassa selvityksessä osuus oli kuitenkin 25 prosenttia, Tervo kertoo.

Moottoriajoneuvolla ajetuista kuolonkolareista noin 10 prosenttia on itsemurhia. Tervon mukaan useimmat Euroopan maat poistavat myös tällaiset onnettomuudet virallisista tilastoista.

– Suomessa tehdyn selvityksen mukaan valtaosassa näistä onnettomuuksista ajaja oli ollut aiemmin hoidossa masennuksen tai muun psykiatrisen oireilun takia.

"Arviointiyksiköt tarpeen"

Tervo pitääkin erillisiä ajoneuvoterveyttä arvioivia yksikköjä tarpeellisina. Hänen mukaansa sellaisia on aloittamassa toimintaansa ainakin Hyksin Oy:ssä ja Tyksin yhteydessä. Kustannukset maksaa potilas itse.

– Arviointitapaukset ovat joskus riitaisia ja vaativat usein monen eri erikoisalan lääkärin arviota. Vaatimus niiden tekemiseen lähtee usein potilaasta, joka vastustaa jo tehtyjä arvioita. Jos kyseessä on pitkä ja menestyksellinen hoitosuhde, lääkäristä voi ymmärrettävästi tuntua kiusalliselta kirjoittaa ajo-oikeuden päättymiseen johtava lausunto. Siksi voi joskus olla parempi, että arvioinnin tekee toinen lääkäri tai yksikkö.

Yleensä lausunto pitäisi saada potilaan tilan perusteellisesti tuntevalta lääkäriltä, Tervo katsoo.

Kirjoittanut:
Suvi Sariola
toimittaja

Kuva:
Panthermedia