Väsymyksen tunne riittää uniapneapotilaalle mittariksi ajokyvystä

Väsymys ratin takana kasvatti liikenneonnettomuuden riskin kymmenkertaiseksi.

Uniapneapotilaille on kauan yritetty löytää mittaria, joka ennustaisi väsymystä ja riskiä joutua liikenneonnettomuuteen. Ranskalaistutkimuksessa potilaan itse raportoima väsymys osoittautui ihan kelpo mittariksi.

Ranskalaiset tutkijat selvittivät AHI-indeksin ja potilaan itsensä ilmoittaman väsymyksen yhteyttä rattiin nukahtamiseen. 58 815 potilaalle (keski-ikä 55,6 v, 65 % miehiä) tehtiin laaja unirekisteröinti, kyselyjä ja mittauksia. Keskimääräinen AHI oli 22 ja ESS-pistemäärä 9. Kansallinen rekisteri sisälsi myös erikoiskysymykset auto-onnettomuuksista ja rattiin nukahtamisesta: väsyttääkö ajaessa, onko ollut läheltä piti -tilanteita.

Potilaista 35 % raportoi väsymyksestä ajaessa, 8 % raportoi läheltä piti -tilanteen ratissa ja 2 % väsymykseen liittyvästä liikenneonnettomuudesta. Väsymystä ratissa esiintyi riippumatta siitä, mikä oli AHI-luku. Väsymys ratin takana kasvatti liikenneonnettomuuden riskin kymmenkertaiseksi. Monimuuttuja-analyysissä riskiä lisäsivät miessukupuoli, ESS-pisteet, aiempi läheltä piti -tilanne ratissa, levottomat jalat, muistiongelmat sekä yöhikoilu – mutta ei AHI-indeksi.

Väsyneenä ei saa ajaa, on hyvä ohje kaikille, oli uniapnea tai ei. Nykyinen uniapneapotilaiden turhien tutkimusten teettäminen täytyy lopettaa, eli lainsäädäntöä täytyy muuttaa. Varsinkin R2-ajoluokan potilaille tehdyt ”turhat” tutkimukset täytyy saada kuriin.

Philip P ym. Self-reported sleepiness and not the apnoea hypopnoea index is the best predictor of sleepiness-related accidents in obstructive sleep apnoea. Sci Rep 2020;10:16267. doi: 10.1038/s41598-020-72430-8

Heikki Ekroos

Uutinen on julkaistu aiemmin Lääkärilehdessä 17/2021.