Alkoholin mainonta bussipysäkeillä loppuu

Mietojen alkoholijuomien mainonta kielletään yleisillä paikoilla, kuten bussipysäkeillä, liikennevälineissä ja mainostauluilla ensi vuoden alusta. Televisiossa alkoholia saa mainostaa vasta kello 22 jälkeen.

Mietojen alkoholijuomien mainonta aiotaan kieltää yleisillä paikoilla, kuten bussipysäkeillä, liikennevälineissä ja mainostauluilla. Alkoholin televisiomainontaa koskeva kello 21:n aikaraja nostetaan kello 22:een. Jatkossa sama aikarajoitus koskee myös radiomainontaa.

Ensi vuoden alusta kiellettyä on myös mietojen alkoholijuomien mainonta, jossa kuluttajat osallistuvat peliin, arpajaisiin tai kilpailuun. Myöskään kuluttajien itsensä tuottamaa tai jakamaa sisältöä, kuten kirjoituksia, valokuvia, videoklippejä tai mainosfilmejä, ei saa käyttää mainonnassa. Tämä vaikuttaa alkoholin mainostamiseen sosiaalisessa mediassa, mutta ei koske kansalaisten omaa viestintää, sosiaali- ja terveysministeriö toteaa tiedotteessaan. 

Hallitus esitti alkoholilain muutoksen vahvistamista tänään. Presidentin on tarkoitus vahvistaa laki huomenna perjantaina.

Urheilutapahtumissa saa mainostaa

Alkoholia saa vastaisuudessakin mainostaa yleisötilaisuuksissa, kuten urheilutapahtumissa ja konserteissa. Mainonta on nykyiseen tapaan sallittua myös ulkomaanliikenteen aluksilla ja alkoholijuomien anniskelu- ja myyntipaikoissa. Anniskelu- ja myyntipaikkojen ulkopuolella saa jatkossa mainostaa alkoholijuomien nimiä ja hintoja.

Väkevien alkoholijuomien mainonta säilyy kiellettynä. Nykyisen alkoholilain mukaan väkevät alkoholijuomat voidaan esittää vain painetussa hinnastossa. Jatkossa vähittäismyyntihinnastot (Alko, lento- ja laivayhtiöt) voidaan julkaista myös internetissä.

Alkoholimainontaa koskeva laki tulee voimaan 1.1.2015. Vähittäismyyntihinnastot voidaan julkaista internetissä 1.4.2014 alkaen.

Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan rajoitusten tarkoituksena on vähentää niitä tilanteita, joissa lapset ja nuoret altistuvat alkoholimainonnalle.

Ministeriö muistuttaa, että tutkimusten mukaan alkoholimainonta aikaistaa lasten alkoholinkäytön aloittamista sekä lisää nuorten alkoholinkäyttöä ja humalajuomista.

Jaana Ahlblad
toimittaja

Kuva: Panthermedia