Bioetiikka taipui rockoopperaksi

Mitä seuraa, jos ihminen ryhtyy geenitekniikan avulla tavoittelemaan ikuista elämää? Suomalaisten bioeetikkojen käsissä siitä seurasi rockooppera

Helsingissä on saanut Suomen ensi-iltansa Playing god -rockooppera, jonka ovat säveltäneet ja tekstin kirjoittaneet akatemiatutkija Tuija Takala Helsingin yliopistosta ja filosofian professori Matti Häyry Aalto-yliopistosta sekä kanadalaissyntyinen muusikko Corky Laing.

Takala ja Häyry ovat Suomen lisäksi muun muassa Isossa-Britanniassa uraa luoneita bioetiikan tutkijoita, joille rakkaus klassiseen rockiin tuotti ajatuksen musiikin ja eettisten pohdintojen yhdistämisestä.

– Matin kirja Ihminen 2.0. englanninkielinen versio oli juuri ilmestynyt, ja vierailimme serkkuni, ohjaaja Krista Jaquetin, luona Sveitsissä. Iltapuhteella syntyi hurja ajatus kokonaisesta oopperasta, kertoo Tuija Takala.

Kun pariskunnalla oli ystävä- ja tuttavapiirissään liuta muusikoita, kuten Corky Laing, ideaa ryhdyttiin työstämään vakavalla mielellä. Laing asui jopa Suomessa vuosina 2012–2013 työstämässä oopperaa.

Tuija Takala sanoo, että akateemiselle tutkijalle hyppy rockoopperan tuottajaksi on ollut melkoinen, mutta kertoo myös esiintyjien tuntevan aitoa halua paitsi tehdä musiikkia, myös herättää pohdintoja kuulijoissa.

Matti Häyry sanoo toivovansa, että esityksen avulla virittyisi etenkin eri alojen opiskelijoiden parissa keskustelua biotieteiden mahdollisuuksista ja niihin väistämättä liittyvistä eettisistä ongelmista.

Ooppera kertoo kuvitteellisesta pikkukaupungista, jossa geenitekniikkaa on jo vuosikymmeniä käytetty muun muassa lasten valikointiin, ihmisten paranteluun ja kuolemattomuuden etsintään. Matti Häyry itse esittää Mr C:tä, joka rahastaa geenitekniikan sovelluksilla.

Eettisten kysymysten rinnalla kulkee tarina ihmisyydestä, joka on enemmän kuin vain biologiaa. Oopperan ihmiset syntyvät ja kuolevat, riitelevät ja rakastavat.

Ooppera esitetään Suomessa tällä erää vain kaksi kertaa Helsingissä. Torstain esityksessä teatteri Gloriassa oli muun muassa medisiinariopiskelijoita muiden biotieteiden ja filosofian opiskelijoiden joukossa.

Tuija Takala korostaa, ettei tarkoituksena ole jumalallistaa geeniteknologian käyttäjiä tai demonisoida esimerkiksi sairauksien hoitoa geeniterapioilla. Mutta teknologisten mahdollisuuksien eettisten ja inhimillisten näkökulmien tekeminen näkyviksi on tarpeen – myös taiteen keinoin.

– Rockooppera on levytetty, mutta lavalla esitetty vasta muutaman kerran. Tavoitteemme on saada Playing Godin esityksiä paitsi tieteellisiin kongresseihin, myös yliopistoihin alan opiskelijoiden kuultavaksi, Tuija Takala toivoo.

Ulla Järvi
toimittaja

Kuva: Pixmac

Julkaistu Lääkärilehden verkkosivuilla.