Mielenterveyttä auringosta

Mielenterveyttä auringosta Kuva 1 / 1

Auringon terveellisyydestä puhutaan nykyään paljon. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Timo Partonen kertoo, miten auringonpaiste vaikuttaa mielialaan.

Miksi auringon hyödyistä kinastellaan niin paljon lääketieteessä?

Auringonpaisteen ultraviolettisäteily voi olla terveydelle haitallista, mutta auringonpaisteen silmille näkyvä valo ja lämpö ovat puolestaan suotuisia.

Mitä potilas voi tässä tilanteessa ajatella?

Auringonpaisteen vaaroilta on syytä suojautua. Tämän jälkeen myös auringonpaisteesta voi nauttia.

Millaisia haittoja ja hyötyjä auringosta on alanne näkökulmasta?

Auringonpaisteen silmille näkyvällä valolla on välitön virkistävä vaikutus. Lisäksi se etenkin aamuisin säännöllisesti toistuessaan tahdistaa elimistön sisäisen kellon, minkä ansiosta yöunen laatu ja mieliala paranevat.

Mikä on sopiva määrä aurinkoa?

Puoli tuntia aamun aikana, jotta vaikutukset uneen ja mielialaan tulevat esille.

Miten aurinkoon pitää varautua?

Hellehattu kesällä on tarpeen. Samoin auringonpaisteelle paljas iho on syytä suojata aurinkovoiteella ja tarvittaessa myös silmät aurinkolaseilla.

Mitä neuvoja haluatte antaa kesää viettäville suomalaisille?

Nauttikaa aamun valosta, suojautukaa puolenpäivän ja alkuiltapäivän paahteelta, tulkaa illalla ajoissa sisälle ja nukkukaa tarpeeksi pitkät yöunet.

Tarvitseeko aurinkoa ottaa, jos syö D-vitamiinia?

Liikkumalla säännöllisesti aamupäivän aikana ulkona saa tarpeeksi auringonvaloa virkistyäkseen sekä unen ja mielialan kohentamiseksi.

Aurinkoa ei tarvitse varta vasten ottaa. D-vitamiinilla ei ole vaikutusta vireyteen, uneen eikä mielialaan.

Kirjoittanut:
Johanna Nykopp
toimittaja

Kuva:
Panthermedia

Oletko jo lukenut nämä?

Terveyskirjasto.fi