Lääkärien moittiminen on mieluisaa ajanvietettä

Lääkäri ei kuuntele potilasta, lääkäri on kapeakatseinen pillereiden kirjoittaja, lääkäri on ahne...

Lääkärien moittiminen on ihmisille mieluisaa ajanvietettä. Moitteiden sisältö kuitenkin muuttuu ajan myötä. Nykyisin tavallisimmin valitetaan kaiketi siitä, että lääkäri ei kuunnellut potilasta. Tämä on sangen uusi valituksen aihe. Vielä 60-luvulla Suomessa oli Euroopan alhaisimpia lääkäritiheyksiä ja monilla seuduin ei edes ollut lääkäriä, jota moittia. Ylityöllistetyltä kunnanlääkäriltä ei odotettukaan syvällistä kuuntelua ja potilaitten huolien jakamista. Hyvä kun pääsi lääkäriin.

Toinen nykyään tavallinen lääkäreihin kohdistuva moitteen aihe on se, että me olemme kapeakatseisia pillereiden kirjoittajia, emmekä ymmärrä kilpirauhasen vajaatoiminnan, fibromyalgian, sähköallergian ja monien muiden tautitilojen päälle yhtään mitään. Nämäkin moitteet ovat muuttuneet ajan myötä. Toisin kuin minun nuoruudessani, meitä lääkäreitä ei enää kuule moitittavan siitä, että me emme ymmärtäisi amalgaamipaikkojen, seleenin puutteen tai vaikkapa maasäteilyn merkitystä ihmisten terveydelle.

Kolmas ajallemme ominainen valituksen aihe on lääkärien rahanahneus. Tämä on sinänsä ikivanha moite, mutta meillä Suomessa siihen on liitetty epäily yksityislääkäreiden harjoittamasta rahojen kätkemisestä kaukaisille saarille. Muissa maissa tällaista keskustelua ei käydä, koska muualla maailmassa – Suomea, Kuubaa ja Pohjois-Koreaa lukuunottamatta – vastaanottoa pitävät lääkärit toimivat itsenäisinä ammatinharjoittajina, eikä lääkärin työllä missään niin paljoa ansaitse, että rahaa liikenisi piilotettavaksi veroparatiiseihin.

Osa potilaan kokemista moitteiden aiheista on niin vakavia, että valitukset esitetään tuttavien ja yleisönosastojen lisäksi viranomaisille. Monet näistä valituksista ovat aiheellisia meidän lääkäreidenkin mielestä. Usein me jopa rohkaisemme potilasta tekemään selvityspyynnön havaitusta tai epäillystä hoitovirheestä tai tutkimusten ja hoitojen viivästymisestä. Kuitenkin hämmästyttävän pieni osa kaikista potilaitten lääkäreistä tekemistä virallisista valituksista kohdistuu virheelliseen diagnostiikkaan tai hoitoon. Valtaosa valituksista tehdäänkin lääkärien todellisen tai koetun huonon käytöksen vuoksi. Olen itsekin saanut urani aikana vastata muutaman kerran tällaiseen. Ei ole kauaakaan siitä, kun sanoin potilaalle suorat sanat hänen elintavoistaan. Tapojaan potilas ei muuttanut, mutta sain vastattavakseni potilaan tekemän valituksen ilkeistä ja asiattomista puheistani.

Joskus lääkäri saa kiitostakin työstään. Vaivoille löytyi selitys ja potilas sai hoidosta avun. Ilman näitäkin potilas on saattanut kokea saaneensa tukea ja lohtua lääkäriltään ja lähettää kiitokseksi kortin, itseneulotut villasukat tai konjakkipullon.

Aikojen muuttuessakin lääkärin työssä pätee yhä ikivanha sanonta: Lääkärille niin kiitos kuin moitekin tulevat yleensä aiheetta.

Raimo Puustinen
Kirjoittaja on tamperelainen yleislääketieteen erikoislääkäri, joka hämmästelee tällä palstalla terveydenhuollon ilmiöitä.