Norjassa kiireetön potilas matkustaa bussissa

Norjassa linja-autokyydin on laskettu maksavan noin neljäsosan taksikyydistä ja neljä prosenttia ambulanssikyydistä.

Norjassa toimii 17 aikataulutettua bussilinjaa, jotka poimivat ei-kiireellisiä ­potilaita pysäkeiltä sairaalaan ja takaisin. Takaosassa huonokuntoiset potilaat voivat matkustaa paareilla, etuosassa potilaat istuvat penkeillä. Hoidosta vastaa 1–2 ensihoitajaa. Hätätilassa henkilökunta antaa ambulanssitason ensi­hoitoa. Kyydit toimivat myös hoitoyksiköiden välillä.

Suomalainen Carrus Delta Oy valmistaa Volvon potilaskuljetusbusseja, jotka Volvo myy eteenpäin. Yritykset esittelevät linja-autojärjestelmää kesäkuussa Suomessa. Tavoite on saada linja-autoja myydyksi pitkällä aikavälillä myös Suomeen.

Suomessa valtaosa ei-kiireellisistä ­potilaskyydeistä tapahtuu Kelan tukemilla taksikyydeillä. Viime vuonna Kela korvasi 3,3 miljoonaa taksimatkaa 153 miljoonalla eurolla.

Carrus Delta Oy:n myyntipäällikon Harri Varjosen mukaan Norjassa linja-autot ovat kannattavimpia väestörikkaissa eteläosissa, mutta myös harvaanasutussa Pohjois-Norjassa toimii potilasbusseja. Norjassa linja-autokyydin on laskettu maksavan noin neljäsosan taksikyydistä ja neljä prosenttia ambulanssikyydistä. Alkuinvestointi on kuitenkin takseihin verrattuna kallis.

”Mielenkiintoinen idea”

Lapin sairaanhoitopiirin ensihoidon vastuulääkäri Antti Saari pitää linja-­autokuljetusta mielenkiintoisena ideana. Lapissa ei-kiireelliset potilasmatkat venyvät pitkiksi. Rovaniemeltä Utsjoelle on noin 450 kilometriä, Enontekiölle yli 300 kilometriä. Ei-kiireelliset matkat taittuvat pääosin takseilla.

– Kun potilas tarvitsee hoitoa tai monitorointia matkan aikana, hän kulkee pääsääntöisesti ensihoitoyksikkömme kyydillä, Saari sanoo.

Vuosittain ei-kiireellisiä siirtokuljetuksia Lapin sairaanhoitopiirissä on 3000. Ne pyritään suunnittelemaan ­siten, että esimerkiksi potilasta Muoniosta Rovaniemelle kuljettanut ambulanssi vie paluumatkallaan hoitoa tarvitsevan potilaan Kolariin.

– Etäällä olevissa Lapin kunnissa on vain muutamia tuhansia asukkaita, ­joten en usko, että potilaiden määrä ­riittäisi linja-autojen saamiseksi kannattaviksi.

Kirjoittaja:

Minttu-Maaria Partanen

Toimittaja

Kuva: Pixmac

Julkaistu Lääkärilehdessä 24-31/2018.