Kortisoni voi lisätä haimatulehduksen riskiä

Kortisoni voi lisätä haimatulehduksen riskiä Kuva 1 / 1

Ruotsalaistutkimuksen mukaan suun kautta otettava glukokortikoidi voi lisätä akuutin haimatulehduksen riskiä.

Väestöpohjaisen tapaus-verrokkitutkimuksen kohteena olivat kaikki 6 161 potilasta, jotka olivat sairastuneet akuuttiin haimatulehdukseen Ruotsissa vuosina 2006–2008. Verrokkeja oli 61 637 ja heidät oli valittu sen perusteella, että heillä oli akuutin haimatulehduksen riski.

Tutkimuksen mukaan glukokortikoidin käyttäjillä oli suurentunut riski sairastua akuuttiin haimatulehdukseen. Riski oli suurimmillaan 4–14 päivän kuluttua lääkkeen käytön aloittamisesta. Yhteyttä ei havaittu heti lääkkeen käytön aloittamisen jälkeen. Aiempi glukokortikoidien käyttö ei lisännyt akuutin haimatulehduksen riskiä verrokkiryhmään verrattuna.

Haimatulehduksen riski ei suurentunut hengitettävän kortisonin käyttäjillä.

Tutkijoiden mukaan vielä ei tiedetä, miksi suun kautta otettava glukokortikoidi lisää haimatulehduksen riskiä. Tutkijat suosittelevat, että potilaiden, jotka aloittavat kortisonitablettien käytön, pitäisi välttää tupakkaa ja alkoholia.

Akuutin haimatulehduksen yleisimmät aiheuttajat ovat alkoholi ja sappikivet. Osalla potilaista tulehduksen aiheuttaja jää epäselväksi. Noin 10–20 prosentille sairastuneista kehittyy taudin vaikea muoto, johon liittyy vakavia komplikaatioita ja suuri kuolleisuus.

Karoliinisessa instituutissa tehty tutkimus julkaistiin JAMA Internal Medicine -lehdessä.

Hertta Vierula
toimittaja

Kuva: Panthermedia

Julkaistu Lääkärilehden verkkosivuilla.

Oletko jo lukenut nämä?

Terveyskirjasto.fi