Kasvisruokavalio vaikuttaa ravintoaineiden saantiin

B12-vitamiinin saanti pieneni sitä mukaa, mitä enemmän eläinproteiinin lähteitä korvattiin.

Adobe/AOP
Pohjoismaiset ravitsemussuositukset suosittelevat harkitsemaan B12-vitamiinilisän käyttöä kasvisruokavalioita noudatettaessa. 

Eläinperäisten proteiinin lähteiden korvaaminen kasviperäisillä muuttaa vitamiinien ja kivennäisaineiden saantia, havaittiin Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan tutkimuksessa.

B12-vitamiinin ja jodin saanti väheni kasvisproteiinipainotteisessa ruokavaliossa. Tämä on linjassa aiempien tutkimusten kanssa. B12-vitamiinin saanti pieneni sitä enemmän mitä enemmän eläinproteiinin lähteitä korvattiin kasviproteiinilla.

Rautaa ja folaattia sen sijaan saatiin kasvispainotteisesta ruokavaliosta enemmän kuin eläinproteiinipainotteisesta. Verestä mitattuna folaatin pitoisuudessa tai rautatilaa kuvaavissa merkkiaineissa ei kuitenkaan ollut eroja. Se, että rautatila ei heikentynyt, voi tutkijoiden mukaan johtua siitä, että raudan imeytymistä edistäviä tekijöitä oli kasvispainotteisessa ruokavaliossa riittävästi.

Tutkimus toteutettiin 2017. 136 tervettä aikuista noudatti 12 viikon ajan yhtä kolmesta tutkittavasta ruokavaliosta. Yhdessä painottuivat eläinproteiinit. Kahdessa muussa käytettiin enemmän kasvisproteiinia, kuten palkokasveja, pähkinöitä, siemeniä ja viljatuotteita.

– Siirryttäessä kasvispainotteisempaan ruokavalioon on tärkeää varmistaa riittävä B12-vitamiinin ja jodin saanti. Nykyisin useimpiin kasvipohjaisiin, maitoa korvaaviin tuotteisiin on lisätty jodia ja B12-vitamiinia, sanoo väitöskirjatutkija Tiina Pellinen tiedotteessa.

Pohjoismaiset ravitsemussuositukset suosittelevat harkitsemaan B12-vitamiinilisän käyttöä kasvisruokavalioita noudatettaessa. Jodilisän käyttöä suositellaan raskaus- ja imetysaikana, mikäli sen saanti ruoasta on vähäistä. 

Tiiamari Pennanen

Uutinen on julkaistu aiemmin Lääkärilehden verkkosivuilla.

Oletko jo lukenut nämä?

Terveyskirjasto.fi