Liikunta vähentää naisten rintasyövän vaaraa

Liikunta vähentää naisten rintasyövän vaaraa Kuva 1 / 1

Syöpäjärjestöt patistavat liikkumaan ja syömään terveellisesti.

Säännöllinen liikunta vähentää naisten rintasyövän vaaraa sekä laskee jo todetun rintasyövän uusiutumisen riskiä, kerrotaan Syöpäjärjestöistä. Lokakuussa julkaistussa laajassa yli 70 000 naista käsittävässä tutkimusaineistossa todettiin, että vähintään seitsemän tuntia viikossa liikkuvilla rintasyöpäriski oli 25 % pienempi verrattuna vähiten liikkuviin. Lähes 50 % naisista raportoi, että kävely oli heidän ainoa liikuntamuotonsa. Vähintään seitsemän tuntia viikossa kävelevillä naisilla rintasyövän riski oli 14 % pienempi verrattuna korkeintaan kolme tuntia käveleviin. (Cancer Epidemiol Biomarkers Prev 2013; 22 (10): 1906-1912).

Syöpää voidaan torjua tehokkaasti omilla elintapavalinnoilla. Tutkimusten mukaan 30–40 prosenttia syövistä olisi ehkäistävissä terveellisten elintapojen avulla. Riittävä liikunta, viisas syöminen ja painonhallinta muodostavat tärkeän kokonaisuuden, joiden merkityksestä on viime aikoina saatu tärkeää uutta tutkittua tietoa.

Elintapojen merkitys syövän ehkäisyssä on tärkeää koko elinkaaren ajan, koska syövän synty on usein vuosikymmeniä kestävä prosessi.

Istuminen altistaa terveyshaitoille ja vaikeuttaa myös painonhallintaa. Tärkeämpää on harrastaa liikuntaa usein kuin liikkua rankasti, eli käytetyt minuutit ja otetut askeleet ovat tärkeämpiä kuin korkea syke. Esimerkiksi puutarhanhoito, kävely tai marjastus on terveysliikuntaa, joka sopii kaikille. Raskaampi kuntoliikunta keskittyy enemmän kunnon kohottamiseen. Terveyden kannalta tarvitaan molempia.

Ruokavalion osalta on tärkeää syödä vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Syövän ehkäisyn, kuten muutenkin terveyden edistämisen kannalta, kasviksia olisi hyvä syödä joka päivä puoli kiloa, johon lukuun ei lasketa perunaa mukaan.

Vitamiinit ja hivenaineet saadaan yleensä monipuolisesta ravinnosta. Suomalaisten on kuitenkin tärkeää kiinnittää huomiota riittävään D-vitamiinin saantiin. Erityisesti talviaikaan ruokavalioon suositellaan täydennykseksi D-vitamiinivalmisteita. Tässä kuussa julkaistu vankkaan tieteelliseen tutkimusnäyttöön perustuva pohjoismainen D-vitamiinin saantisuositus on yli 75-vuotiaille 20 µg ja muille aikuisille 10 µg päivässä..

Näin voit vähentää omaa syöpäriskiäsi

➤ Liiku aktiivisesti

Liikunnalla on suojaavia vaikutuksia myös rintasyöpään. Liiku päivittäin puolesta tunnista tuntiin kohtalaisella rasituksella. Istu mahdollisimman vähän. Työskentele seisten tai kävellen aina kun se on mahdollista.

➤ Syö terveellisesti

Syö runsaasti vihanneksia, hedelmiä ja marjoja noin kuusi oman kouran kokoista annosta päivässä. Nauti mielellään erivärisiä kasviksia. Suosi myös täysjyväviljatuotteita.

➤ Vältä ylipainoa

Erityisesti vaihdevuosien jälkeinen ylipaino lisää rintasyövän riskiä. Ennen vaihdevuosia munasarjat tuottavat suurimman osan estrogeenista, mutta vaihdevuosien jälkeen suurin osa estrogeenista tulee rasvakudoksesta. Ylipaino nostaa myös veren insuliinitasoa ja insuliinin kaltaisten kasvutekijöiden määrää, mikä on yhteydessä monen syövän, myös rintasyövän, riskiin.

➤ Vältä alkoholin käyttöä



Rintasyövän suhteen ei ole olemassa turvallista alkoholin annosrajaa. Jo pienillä alkoholimäärillä (yksi alkoholiannos/vrk) on vaikutusta rintasyövän riskiin.

➤ Älä tupakoi

Tupakointi on yleisin yksittäinen tekijä useiden syöpien aiheuttajana. Varsinkin nuorella iällä aloitettu tupakointi lisää rintasyövän vaaraa.

Roosa nauha -keräys kannustaa keräämään varoja liikunnan avulla

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräys kannustaa liikkumaan aktiivisesti. Liikunnan ja rahankeräyksen voi yhdistää oman keräyksen merkeissä: perusta oma keräys osoitteessa roosanauha.fi ja haasta ystäväsi kannustamaan sinua lahjoittamalla keräyspottiisi. Samalla kun kuntosi kohenee, karttuu Roosa nauha -keräyksen tuotto rintasyövän vastaiseen taisteluun.

Lokakuu on kansainvälinen rintasyöpätietoisuuden kuukausi. Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräyksen tavoitteena on, että yhä useampi rintasyöpä voidaan ehkäistä tai parantaa ja että jokainen potilas ja hänen läheisensä saa riittävän tuen sairauden eri vaiheissa.

Liikuntaohjeita löydät myös Potilaan Lääkärilehden Liikuntaa lääkkeeksi -palvelusta

Kuva: Pixmac

Oletko jo lukenut nämä?

Terveyskirjasto.fi