Testosteronihoito lisää sydäninfarktin riskiä

Testosteronihoito lisää sydäninfarktin riskiä Kuva 1 / 1

Testosteronihoito voi lisätä miesten kuoleman, sydäninfarktin ja aivohalvauksen riskiä, toteaa JAMA:ssa julkaistu tutkimus.

Kohorttitutkimuksessa tarkasteltiin 8 709 miestä, jotka kävivät sepelvaltimoiden varjoainekuvauksessa vuosina 2005–2011 ja joiden testosteronitasot olivat alhaiset (<300 ng/dL eli 10,4 nmol/L). Miehistä 1 223 aloitti testosteronihoidon.

Testosteronihoitoa saavista 25,7 prosenttia oli kolmen vuoden kuluttua kuvauksesta kuollut tai sairastunut sydäninfarktiin tai aivohalvaukseen. Muilla luku oli 19,9. Hormonin käyttö oli yhteydessä tapahtumiin (riskisuhde 1,29; 95 %:n luottamusväli 1,04–1,58).

Aiheesta on ollut niukasti tutkimustietoa. Tutkijoiden mukaan tulokset herättävät huolta testosteronihoidon turvallisuudesta, ja siitä tarvitaan satunnaistettuja, kontrolloituja tutkimuksia.

Osa ikääntyvistä miehistä saa testosteronihoitoa ikääntymisoireisiin kuten sukupuolisen halukkuuden vähenemiseen, erektiohäiriöihin ja väsymykseen. Testosteronihoidosta on tullut yhä yleisempää, ja Yhdysvalloissa sen käyttö on yli viisinkertaistunut vuosina 2001–2011.

Miia Soininen
toimittaja

Kuva: Panthermedia

Julkaistu Lääkärilehden verkkopalvelussa

Oletko jo lukenut nämä?

Terveyskirjasto.fi