Liikunnalla raskausajan selkäkipuja vastaan

Liikunnalla raskausajan selkäkipuja vastaan Kuva 1 / 1

Suomen Selkäliitto ry haluaa muistuttaa säännöllisen liikunnan merkityksestä raskauden aikana. Liiton mukaan selkävaivoja esiintyy jopa puolella raskaana olevista.

Raskausaikana paino lisääntyy ja painopiste kehossa muuttuu enemmän alas- ja eteenpäin. Tällöin alaselän notko korostuu.

Hormonaaliset muutokset löystyttävät lantion alueen sidekudosta ja selän ja lantion alueen lihakset joutuvat suuremmalle rasitukselle pitääkseen tukea yllä. Asennon muutoksesta sekä nivelsiteiden löystymisestä johtuen selkä saattaa väsyä ja kipeytyä.

Liitto muistuttaa, että kevyt liikunta helpottaa raskausajan selkäkipuja. Muita apukeinoja ovat selän rentoutusasennot, selän tukivyö tai kylmä- tai lämpöpakkaus kipualueella.

Selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanton mukaan odottavilla äideillä esiintyy selkäoireita usein ristiselän alueella.

– Kiputuntemuksia voi olla myös rintarangassa, lapojen välissä, niska-hartiaseudun lihaksissa sekä alaselässä. Säännöllinen liikunta auttaa ehkäisemään selkäkipuja. Raskausaikaan sopivia selkäystävällisiä lajeja ovat esimerkiksi reipas kävely, sauvakävely, hiihto ja uinti. Lisäksi joissakin tutkimuksissa on havaittu keskivartalon lihaskuntoharjoitteiden vähentävän lantionseudun kipuja raskauden aikana, hän kertoo.

Ohjeita raskausajan liikuntaan löytyy täältä. Valitse diagnoosiksi raskaus ja pääset selaamaan Liikuntaa lääkkeeksi -palstan neuvoja.

Katso myös jumppaohjeita raskausajalle.

Lähde:
Suomen Selkäliitto ry

Kuva:
Panthermedia

Oletko jo lukenut nämä?

Terveyskirjasto.fi