Potilas voi lähettää sähköisen reseptin uusimispyynnön nyt myös Omakanta-palvelusta

Potilas voi lähettää sähköisen reseptin uusimispyynnön nyt myös Omakanta-palvelusta Kuva 1 / 1

Omakanta-palvelun uusi ominaisuus tuo potilaalle yhden tavan lisää pyytää sähköisen reseptin uusimista. Uusimispyynnön voi edelleen tehdä myös apteekissa tai terveydenhuollossa.

Uusimispyynnön voi lähettää vain sovitut ehdot täyttävistä resepteistä, joista on jo ostettu lääkettä ja joiden kirjoittamisesta on kulunut alle 16 kuukautta.

Pyynnön ottaa vastaan se terveydenhuollon yksikkö tai toimija, joka on määrännyt reseptin. Omakanta tekee ehdotuksen vastaanottajasta, jos tämä vastaanottaa sähköisen reseptin uusimispyyntöjä.

Jos Omakanta ei ehdota uusimispyynnön vastaanottajaa, potilas voi itse valita sen. Pyyntö pitää lähettää siihen yksikköön, joka vastaa potilaan hoidosta. Kaikki terveydenhuollon yksiköt eivät kuitenkaan ota vastaan sähköisen reseptin uusimispyyntöjä. Nämä yksiköt eivät ole valittavissa Omakannassa. Tällöin reseptin uusimista tulee pyytää terveydenhuollosta.

Uusimisen tilannetta voi seurata Omakannassa kyseisen reseptin tiedoista. Jos potilas on antanut uusimispyyntöä tehdessään matkapuhelinnumeron, tieto reseptin uusimisesta tulee myös tekstiviestinä.

Omakantaan kirjaudutaan sivulta www.omakanta.fi. Se on henkilökohtainen palvelu, johon kirjaudutaan pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla (HST-kortti).

Omakannasta potilas näkee sähköiset reseptinsä ja tiedot siitä, mihin asti resepti on voimassa ja onko siinä vielä lääkettä jäljellä. Reseptistä voi myös tulostaa yhteenvedon. Omakanta-palvelusta voi myös tarkastella omia terveystietoja. Terveystiedot näkyvät palvelussa sen jälkeen kun terveydenhuollossa on alettu tallentaa tietoja Potilastiedon arkistoon.

Kanta-palvelut

Kansalaisille näkyviä Kanta-palveluja ovat sähköinen resepti, Potilastiedon arkisto ja Omakanta. Ne muodostavat lainsäädäntöön perustuvan palvelukokonaisuuden, joka tulee kansalaisten, terveydenhuollon ja apteekkien käyttöön vaiheittain.

Sekä julkisen terveydenhuollon että yksityisen terveydenhuollon palveluntuottajat voivat käyttää sähköistä reseptiä ja Potilastiedon arkistoa, ja kaikilla Suomen apteekeilla on valmius toimittaa sähköisiä reseptejä.

Potilaalle muodostuu vähitellen sähköinen potilastietojen kansio, johon koottua potilastietoa voi antaa hoitavien terveydenhuollon ammattihenkilöiden käyttöön potilaan haluamassa laajuudessa. Sähköisistä resepteistä muodostuu oma reseptikansionsa, joka on potilaan ja terveydenhuollon lisäksi myös apteekkien käytössä.

Kanta-palvelujen ansiosta keskeiset potilastiedot pysyvät tallessa ja seuraavat potilasta sähköisessä muodossa asioipa hän missä terveydenhuollon palvelupisteessä hyvänsä.

Lähde: Kela

Kuva:
Sami Perttilä

Lue myös:

Reseptiväärennös yllätti lääkärin

Nyt on pakko kysyä: Mistä e-reseptin ongelmat johtuvat?

Lääkäriltä saatava potilasohje kannattaa pitää tallessa

Oletko jo lukenut nämä?

Terveyskirjasto.fi