Suunnitteletko raskautta? Muista foolihappolisä!

Foolihappolisän ohella on turvattava folaatin riittävä saanti ruokavaliosta, suosittaa THL.

Suunnitteletko raskautta? Muista foolihappolisä! Kuva 1 / 1

Runsaasti folaattia sisältävä ruokavalio on tärkeä jo raskautta suunniteltaessa ja koko raskauden ajan, suosittaa THL.

Raskautta suunnittelevan tulisi lisäksi aloittaa foolihappolisän nauttiminen tabletteina jo noin kaksi kuukautta ennen ehkäisyn poisjättämistä. Valmisteen käyttöä pitäisi jatkaa 12. raskausviikon loppuun saakka.

Folaatin ja foolihapon riittävä saanti on erityisen tärkeää raskaana oleville naisille, koska se vähentää riskiä sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriöille (NTD), joka on vaikea epämuodostuma.

Folaatti on vesiliukoinen B-ryhmän vitamiini (B9-vitamiini), jota tarvitaan solujen jakautumiseen ja verisolujen muodostumiseen. Sen tarve lisääntyy raskausaikana. Ravinnossa esiintyviä vitamiinin aktiivisia muotoja kutsutaan folaateiksi.

Foolihappo on vastaava synteettinen vitamiini, jota on vitamiinivalmisteissa ja muissa ravintolisissä, sekä täydennetyissä elintarvikkeissa.

Lääkitys voi lisätä foolihapon tarvetta

Jokaisen raskautta suunnittelevan naisen pitäisi nauttia päivittäin 400 mikrogramman foolihappolisä.

Päivittäinen foolihappoannos pitäisi olla 400 mikrogrammaa tai lääkärin arvion mukaan suurempi, jos raskautta suunnittelevalla naisella on epilepsialääkitys tai muu folaattitasoa laskeva, tai folaatin tarvetta lisäävä lääkitys (metotreksaatti, pitkäaikainen sulfalääkitys, trimetopriini, litium).

Samoin foolihappolisän tarvetta kasvattavat tyypin 1 tai 2 diabetes, suoliston imeytymishäiriö, alkoholin suurkulutus, tai jos raskautta suunnittelevan naisen tai hänen puolisonsa suvussa on ollut hermostoputken sulkeutumishäiriö.

Jos raskautta suunnitteleva nainen on aiemmin synnyttänyt NTD-lapsen tai -sikiön, hänen puolisonsa on aiemman puolisonsa kanssa saanut NTD-lapsen, tai vanhemmalla itsellään on ollut NTD, foolihappoa pitäisi nauttia 4 milligrammaa päivässä. Tämä pitäisi aloittaa kaksi kuukautta ennen ehkäisyn poisjättämistä. 4 milligramman foolihappolisä on reseptilääke.

Foolihappolisää pitäisi nauttia 12. raskausviikon loppuun saakka.

Foolihappolisän lisäksi on turvattava folaatin riittävä saanti koko raskauden ajan riittävän monipuolisella ruokavaliolla. Eniten folaattia saadaan täysjyväviljasta, tummanvihreistä kasviksista, palkokasveista, hedelmistä ja marjoista. Myös maitovalmisteista saadaan pieniä määriä folaattia.

Lähde: THL
https://www.thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/ravitsemus/syodaan-yhdessa-ruokasuositukset-lapsiperheille/foolihappo-ja-raskaus

Kuva: Fotolia

Lue myös tämä:

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/foolihappolisa-kaikille-raskautta-suunnitteleville-naisille

Oletko jo lukenut nämä?