ADHD-lääkkeet voivat haitata lapsen yöunia

ADHD-lääkkeet voivat haitata lapsen yöunia Kuva 1 / 1

ADHD-tarkkaavaisuushäiriön hoidossa käytettävät stimulanttilääkkeet saattavat sekoittaa lasten yöunia, tuore tutkimuskatsaus osoittaa. Uniongelmat ovat muutenkin yleisiä ADHD:ta potevilla, vaikka he eivät olisi lääkityksellä.

Tutkimuksessa yhdistettiin ja analysoitiin yhdeksän aikaisemman tutkimuksen aineistot ja niiden perusteella stimulanttilääkitykset vaikeuttavat nukahtamista, lisäävät heräilyä ja lyhentävät yöunia. Vertailukohtana olivat ADHD-diagnoosin saaneet lapset, jotka eivät olleet lääkityksellä. Tutkimuksiin osallistui yhteensä 250 lasta ja nuorta.

Nukahtaminen pitkittyi sitä todennäköisemmin mitä useammin lapsi sai stimulanttilääkkeitä. Lääkityksen jatkuessa pitempään heräily jonkin verran väheni, mutta tällöinkin lääkityksiin liittyi unihaittoja.

Tulokset olisi hyvä huomioida ADHD-potilaiden hoidossa etenkin lapsilla, joilla on jo valmiiksi univaikeuksia. Ongelmat voivat ratketa lääkettä vaihtamalla tai muuten parantamalla hyvien yöunien edellytyksiä. Arviolta 70–80 prosenttia ADHD-diagnoosin saaneista potee jonkinlaisia uniongelmia.

Lue myös:
Tutkijat kehottavat varovaisuuteen ADHD-lääkkeen määräämisessä
Nyt on pakko kysyä: Onko ADHD oikea sairaus?

Uutispalvelu Duodecim

Lähde:
Pediatrics 2015;136:11441153

Kuva:
Panthermedia

Copyright Duodecim 2015. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Oletko jo lukenut nämä?

Terveyskirjasto.fi

  • Hae lisätietoja Terveyskirjastosta: ADHD , Lapset