D-vitamiinin vajaus yhteydessä muistin heikkenemiseen

D-vitamiinin vajaus yhteydessä muistin heikkenemiseen Kuva 1 / 1

Liian vähän D-vitamiinia saavien muisti ja muut kognitiiviset mielentoiminnot voivat heikentyä tavallista nopeammin. Vielä ei tosin ole varmaa johtuuko tämä ainoastaan D-vitamiinista.

Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen perusteella D-vitamiinin vajaus saattaa nopeuttaa etenkin episodisen muistin sekä käyttäytymisen ja toiminnanohjauksen säätelyn heikkenemistä. Lisäksi dementiaan jo sairastuneiden D-vitamiinitasot ovat usein alhaisemmat kuin muiden samanikäisten, tulokset osoittavat.

Osallistujien D-vitamiinipitoisuudet olivat tässä tutkimuksessa keskimäärin 47 nmol/l ja vajauksena pidettiin alle 30 nmol/l pitoisuutta, mikä on lähellä vakavaa puutosta. Suomessa D-vitamiinin saantia pidetään riittävänä, kun sen pitoisuus veressä on 50–75 nmol/l.

Tutkijat huomioivat analyysissaan myös monia taustamuuttujia, kuten osallistujien iän, koulutustason ja etnisen taustan, mutta ne eivät selittäneet nyt saatuja tuloksia. Toisaalta tulokset eivät myöskään aukottomasti osoita, että muistin heikkeneminen johtuu vain D-vitamiinin vajauksesta eikä esimerkiksi jostain siihen liittyvästä muusta seikasta. Ennen lisätutkimuksia onkin epävarmaa pieneneekö iäkkäiden dementiariski, jos heidän D-vitamiinivajauksensa korjataan.

Tutkimuksessa 380 keskimäärin 75-vuotiasta seurattiin keskimäärin viiden vuoden ajan. Tutkimuksen alussa osallistujista 18 prosenttia sairasti dementiaa ja 33 prosentin kognitiiviset mielentoiminnot olivat lievästi heikentyneet.

Tulokset julkaistiin Jama Neurology -lehdessä.

Lue myös:
Muutaman vuoden ehkäisyohjelmat eivät estä muistisairauksia
Tietoisuus muistiongelmista heikentyy pari vuotta ennen dementiaa
Muistisairaan hoito on laajaa yhteistyötä

Uutispalvelu Duodecim

Lähde:
Jama Neurology 2015;DOI:10.1001/jamaneurol.2015.2115

Kuva:
Panthermedia

Copyright Duodecim 2015. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Oletko jo lukenut nämä?

Terveyskirjasto.fi