Lääkäriltä saatava potilasohje kannattaa pitää tallessa

Lääkäriltä saatava potilasohje kannattaa pitää tallessa Kuva 1 / 1

Kanta-palveluissa oli heinäkuun lopussa viitisen tuntia kestänyt häiriö. Häiriön aikana lääkärit eivät voineet kirjoittaa e-reseptejä, eikä apteekeista pystytty niitä toimittamaan. Ongelma vaikutti myös Omakanta-palvelun ja Potilastiedon arkiston toimintaan.

Mistä häiriö johtui, Kelan Kanta-­palvelujen viestinnän asiantuntija Pirjo Ikävalko?

– Häiriön aiheutti väliaikainen kapasiteettiongelma varmistusjärjestelmässä. Järjestelmää on nyt paranneltu niin, ettei vastaavaa pääse enää tapahtumaan.

Ikävalko kertoo, että Kanta-palveluiden toimintahäiriöt ovat harvinaisia. Kanta-palveluiden saatavuus on ollut yli 99,9 prosenttia vuositasolla.

Edellinen isompi katko palveluissa oli toukokuussa 2014. Se kesti vajaan tunnin.

Ikävalko muistuttaa, että häiriöitä voi aiheutua muistakin syistä.

– Myös paikallisten potilas- tai apteekkijärjestelmien häiriöt vaikuttavat loppukäyttäjien palvelukokemaan.

Potilaat saivat välttämättömät lääkkeet

Häiriön aikana lääkärit saattoivat kirjoittaa perinteisen reseptin. Potilaat saivat e-reseptillä kirjoitetut lääkkeensä apteekista, jos heillä oli potilasohje mukanaan.

Lääkäreillä on ollut huhtikuusta 2014 alkaen velvollisuus antaa potilasohje kirjoittamastaan e-reseptistä.

– Potilasohje sujuvoittaa lääkkeen toimittamista ja on suuri apu etenkin häiriötilanteissa, muistuttaa kehittämispäällikkö Riitta Konttinen THL:stä.

Monissa tilanteissa potilasohje kuitenkin puuttuu apteekkiin tulevalta potilaalta. Aina sen antaminen ei ole mahdollista, esimerkiksi jos potilas ei ole paikalla lääkettä määrättäessä. Lisäksi potilaat eivät välttämättä muista ottaa paperia mukaansa apteekkiin mennessään, vaikka olisivat sen saaneet.

– Potilas hyötyy potilasohjeesta, sillä hän saa tietoa lääkkeestään ja asiointi apteekissa helpottuu. Näistä asioista lääkärit voisivat toisinaan muistuttaa.

Heinäkuisen häiriön aikana potilaat saivat joka tapauksessa välttämättömät lääkkeensä. Apteekit olivat tarvittaessa yhteydessä lääkkeen määränneeseen lääkäriin ja lääkemääräys saatiin apteekkiin esimerkiksi puhelinreseptillä.

Lue myös:
Sähköisen lääkemääräyksen sudenkuopat
Lasten tiedot Omakantaan mahdollisimman pian

Kirjoittanut:
Hertta Vierula
toimittaja

Kuva:
Panthermedia

Julkaistu Lääkärilehdessä 33/15.

Oletko jo lukenut nämä?

Terveyskirjasto.fi