Vartin kävely aterian jälkeen tasoitti verensokeria

Vartin kävely aterian jälkeen tasoitti verensokeria Kuva 1 / 1

Viime aikoina on saatu uutta tutkimustietoa liikunnan jaksottamisesta ja sen mahdollisista vaikutuksista tyypin 2 diabeteksen ehkäisyssä. 45–90 minuutin päivittäisen yhtäjaksoisen liikunnan sijasta ihminen saattaa hyötyä myös selvästi lyhyemmistä liikuntatuokioista, kunhan niitä jaksottaa päivään sopivasti.

Diabetes Care -lehdessä julkaistiin yhdysvaltalainen tutkimus, jossa liikunta jaksotettiin aterian jälkeisiksi kolmeksi 15 minuutin kävelyksi. Niiden havaittiin tasaavan aterian jälkeistä verensokeritasoa. Erityisen hyödylliseksi havaittiin ilta-aterian jälkeinen kävelylenkki, joka paransi koehenkilöiden glukoosinsietokykyä.

– Pahin mitä voi tehdä, on syödä tuhti ilta-ateria ja sitten torkahtaa sohvalle, varoittaa Eurek Alert -uutistoimiston jutussa haastateltu päätutkija Loretta DiPietro George Washington -yliopistosta.

DiPietro muistuttaa, että tutkimuksen tulokset pitää vielä toistaa suuremmalla joukolla, nyt tutkittavia oli vain kymmenen.

Ulla Järvi
toimittaja

Kuva: Panthermedia

Julkaistu Lääkärilehden verkkosivuilla

Oletko jo lukenut nämä?

Terveyskirjasto.fi