Eihän näin voi käydä terveydenhuollolle

Nimeni on Triage, olen maakunnan tekoäly, kirjoittaa Hannu Ollikainen.

Eihän näin voi käydä terveydenhuollolle Kuva 1 / 1

Eräänä päivänä lähitulevaisuudessa nähtiin J:n kaupungin kongressikeskuksessa rauhattomasti vaelteleva kehityskonsulttien lauma. Se pysähteli kuuntelemaan milloin minkin kokoustilan ovelle.

Konsultit olivat juuri päättäneet projektin pankkisektorilla. He olivat saaneet kitkettyä tavallisten ihmisten pankkipalveluista viimeisetkin inhimillisen vuorovaikutuksen rippeet. Nyt konsulteilla oli taas nälkä.

Lauma virkistyi silmin nähden ovella, jonka takana Luoteis-V:n maakunnan sote-päättäjien kevätseminaari yritti ymmärtää, miten valtiovarainministeriön jakamat rahat saisi riittämään sosiaali- ja terveysministeriön asettamiin tehtäviin.

Lauma vaihtoi nopealla etsi-korvaa-päivityksellä presiksensä slaideilla finanssialan sote-sektoriksi. Sitten se astui koputtamatta ovesta sisään konsultoimaan asiakaslähtöisesti ja ratkaisukeskeisesti.

Muutaman kuukauden kuluttua Luoteis-V:n maakunnan asukkaat alkoivat havaita muutoksia. Joitakin vuosia aiemmin rakennetut sote-keskukset supistivat aukioloaikansa muutamiin tunteihin viikossa. Vastaanottojen osoitteet ja henkilökunnan yhteystiedot hävisivät julkisuudesta. Jäljelle jäi yksi maakunnallinen palvelunumero (ppm + 2,99 €/min).

Asiakkaat – potilaista puhuminen oli leimaavana kielletty – ohjattiin määrätietoisesti digitaalisten palvelujen moderniin maailmaan. Ylpeänä esitettiin, että terveyspalvelut tulisivat ihmisten luo älypuhelinta pitkin. Kuinka vaivatonta.

Kokeilkaamme.

Näpy, näpy, näpy, näpy… ja reipas ääni vastaa:

Olette soittaneet Luoteis-V:n maakunnan digihealthpalveluun. Nimeni on Triage, olen maakunnan tekoäly.

Ennen kuin jatkamme, voit käyttää valinnanvapauttasi valitsemalla keskustelenko kanssasi naisen, miehen vai sukupuolineutraalilla äänellä. Valitse 1, jos…

Näpy.

Seuraavaksi voit valita käyttämämme kielen. Ymmärrän parhaiten englantia, mutta opin koko ajan suomeakin. Jos haluat palvelua…

Näpy.

Kiitos. Kaikki puhelut nauhoitetaan, jotta voimme tarvittaessa vapautua vastuusta meiltä saamiesi neuvojen suhteen.

Palveluprosessisi edellyttää nyt tunnistautumista. Näppäile digiterveystunnuksesi. Jos sinulla ei vielä ole tunnusta, saat sen maakunnan verkkopalveluista, joille pääset kirjautumaan digiterveystunnuksellasi.

Näpy, näpy, näpy…

Kiitos, Hannu. Arvioin seuraavaksi palvelutarpeesi. Kerro lyhyesti syy ottaa yhteyttä moderniin digihealthpalveluumme.

”Selkään sattuu.”

En ymmärtänyt. Yritä selkeämmin uudelleen, ole hyvä.

”Selkä on kipeä.”

En tunnistanut palvelun tarvetta. Jos syy on yläpäässä, näppäile 1. Alapäässä, näppäile 2. Keskellä, näppäile 3.

Näpy.

Kiitos. Yhdistän sinut asiantuntijalle. Jonotusaikasi on 4 tuntia 34 minuuttia. Halutessasi soitamme sinulle takaisin viimeistään kolmantena arkip…

Klik!

Näpy, näpy. näpy…

Ihmisenkokoisella Lääkäriasemalla, kuinka voin palvella?

”Voisinko varata ajan lääkärille?”

Totta kai. Milloin haluaisit tulla, sopiiko tänään iltapäivällä?

”Kyllä.”

Teksti: Hannu Ollikainen

Lääkärilehden vastaavana päätoimittajana vuosina 2008−2016 toiminut Ollikainen tarkastelee ajankohtaisia aiheita ja ikuisuuskysymyksiä maallikon näkökulmasta.

Kuva: Nina Kaverinen

Kirjoitus on julkaistu Lääkärilehden blogissa 23.1.2019.

Oletko jo lukenut nämä?