Miten paljon lakritsia on liikaa?

Pari kertaa viikossa 100–200 gramman pussin lakritsia syövälle voi tulla oireita, sanoo Timo Sane.

Miten paljon  lakritsia on liikaa? Kuva 1 / 1

Suuri määrä lakritsi- ja salmiakkimakeisia aiheutti kammiovärinään johtaneen vaikean hypokalemian, kerrottiin Lääkäri­lehdessä 49/2016 Ilman ajanvarausta -palstalla. Tämä herätti lukijoissa kysymyksiä.

Mikä on liian suuri määrä lakritsia, professori Timo Sane?

– Sitä on vaikea sanoa, koska lakritsivalmisteissa voi olla jopa 20-kertaisia eroja siinä, miten paljon ne sisältävät lakritsijuuren uutteesta tulevaa glykyrretiini­happoa.

– Nyrkkisääntö kuitenkin on, että jos syö pari kertaa viikossa 100–200 gramman pussin lakritsia tai salmiakkia, muutamassa viikossa saattaa tulla ongelmia riippuen yksilöllisestä herkkyydestä.

– Yksittäisissä tapauksissa on kuvattu tätäkin pienemmän lakritsialtistuksen aiheuttaneen oireita. Tämä koskee myös salmiakkia sisältävien juomien säännöllistä nauttimista.

– Maailmalta on niin ikään julkaistu tapausselostuksia, joissa lakritsia sisältävistä ummetuslääkkeistä on tullut pulmia.

Miten glykyrritsiinihappo vaikuttaa?

– Glykyrritsiini hajoaa suolessa glykyrretiinihapoksi ja sen glykosidiksi. Glykyrretiinihappo estää munuaisissa kortisolin hajoamista inaktiiviksi kortisoniksi.

– Kun lakritsia syödään monta päivää, kortisolin paikallinen vaikutus munuaisissa voimistuu ja munuaisten suolahormonireseptorit aktivoituvat. Tämän seurauksena verenpaine nousee, kalium­arvo laskee ja syntyy turvotuksia.

Voiko ennustaa, kenelle tulee terveysongelmia suuresta määrästä lakritsia ja salmiakkia?

– Yksilöllinen herkkyys ilmeisesti ratkaisee, miten glykyrretiinihappo vaikuttaa. Siksi vaikutuksia ei voi etukäteen selvittää esimerkiksi tavallisilla laboratorio­kokeilla.

Onko salmiakin ja lakritsin suurien määrien nauttimisessa eroja? Onko jommankumman syöminen haitallisempaa?

– Ei ole eroja, sillä molemmissa on glykyrritsiinia.

Kirjoittaja:
Ulla Toikkanen
toimittaja

Kuva:
Fotolia

Juttu on julkaistu Lääkärilehdessä 5/2017.

Oletko jo lukenut nämä?

Terveyskirjasto.fi