Selkäliitto antaa vinkkejä kesäpuuhiin

Selkäliitto antaa vinkkejä kesäpuuhiin Kuva 1 / 1

Monen kesäpäiviin kuuluu marjojen poimintaa, mattojen pesua ja halkojen hakkaamista. Selkäliitto muistuttaa, että nämäkin askareet kannattaa tehdä selkää säästäen. Tässä liiton vinkit kolmeen kesäaskareeseen.

 1. Marjojen poiminta:

 ➤ Poimi marjat toispolvikyykyssä.

➤ Pidä yläselkä suorana ja alaselässä luonnollinen notko.

➤ Poimi suoraan eteenpäin. Tällöin ryhti pysyy luonnostaan parempana ja vältät niskaa ja selkää kuormittavia kiertoliikkeitä.

➤ Nouse venyttelemään kymmenen minuutin välein tai ennen kuin jäsenet puutuvat. Myös taukojumppa helpottaa oloa.

➤ Poimintahetken jälkeen kannattaa tehdä kevyt venyttely. 

2. Matonpesu

➤ Jos peset mattoja mattolaiturilla, asetu pesupöydän ääreen lantionlevyiseen haara-asentoon ja liu'uta lapoja alaspäin.

➤ Jos käytössä ei ole pesupöytää, ota pesuvälineeksi pitkävartinen harja.

➤ Matonpesijän voimanlähde on hyvä keskivartalon tuki. Aktivoi keskivartalo vetämällä napaa kevyesti sisään ja suoristamalla ryhti.

➤ Vaihda pesukättä silloin tällöin. Voit ottaa vapaalla kädellä tukea pesupöydästä.

➤ Nosta märkää mattoa jaloilla, ei selällä.

3. Halonhakkuu

➤ Asetu tukevaan, lantiota hieman leveämpään haara-asentoon.

➤ Pidä polvet koukussa, alaselkä luonnollisessa notkossa ja hartiat alhaalla rentoina.

➤ Hengitä lyöntien rytmissä. Puhalla ilma ulos lyönnin mukana, näin keskivartalo aktivoituu ja saat lyöntiin lisää voimaa.

➤ Kun pinoat ja kannat halkoja, säilytä alaselän notko.

➤ Muista turvallisuus. Tähtää itseesi nähden pöllin uloimpaan reunaan. Huolehdi myös, että kirves on käteesi sopiva ja hakkuupölkky sopivan korkuinen. 

Lue myös:
10 kysymystä: Skolioosi
Kun iskias iskee

Lähde:
Selkäliitto

Kuva:
Panthermedia

Oletko jo lukenut nämä?

Terveyskirjasto.fi