Potilasohje on tarpeen e-reseptin tökkiessä

Monissa apteekeissa oli viime viikolla ongelmia sähköisen reseptin toiminnassa tietoliikennejärjestelmien hitauden vuoksi.

Monissa apteekeissa oli viime viikolla ongelmia sähköisen reseptin toiminnassa tietoliikennejärjestelmien hitauden vuoksi, kertoo Yle. Ainakin osa ongelmista johtui Pharmadatan ylläpitämän apteekkiverkon päivityksistä.

– Nostimme viime viikolla yhteyskapasiteettia niissä yhteyksissä, joita pitkin e-reseptit kulkevat. Osa apteekkijärjestelmistä häiriintyi muutoksista ja jouduimme buuttaamaan omia järjestelmiämme saadaksemme e-reseptit taas toimimaan, kuvailee Pharmadatan toimitusjohtaja Jukka Litmanen.

Sähköinen resepti yleistyy tällä hetkellä nopeasti. Marraskuun alussa mukaan on tulossa Helsinki. Litmanen kertoo, että päivityksiä ja laajennuksia tehdään sitä mukaa, kun uusia alueita tulee sähköisen reseptin piiriin.

– Toivottavasti apteekkijärjestelmiin ei tule jatkossa paljon häiriöitä päivitysten yhteydessä.

Litmanen muistuttaa, että apteekeissa ongelmia voivat aiheuttaa myös muut sähköiseen reseptiin liittyvät järjestelmät. Kelasta vakuutetaan, että vaikka myös Kanta-palveluissa tehdään päivitys- ja huoltotöitä, ne eivät ole viimeviikkoisten ongelmien taustalla.

– Teemme päivitykset pääasiassa öisin ja ne aiheuttavat tavallisesti muutaman sekunnin mittaisia katkoja järjestelmässä, sanoo Kanta-palveluiden suunnittelija Pirjo Ikävalko.

Lääkäri ei voi aina tietää, onko järjestelmässä häiriöitä. Jos sähköisen reseptin pystyy kirjoittamaan, mutta ongelma on apteekin järjestelmissä, potilaalle annettu potilasohje riittää lääkkeen toimittamiseen. Litmanen arvioi, että niin kauan kuin eletään sähköisen reseptin käyttöönottovaihetta, lääkärin tulostama potilasohje on erityisen tarpeellinen.

Hertta Vierula
toimittaja

Kuva: Pixmac

Julkaistu Lääkärilehden verkkosivuilla.